Απόκτηση web site

Γενικά

Ο ιστότοπος (web site) είναι μία δικτυακή τοποθεσία, προσβάσιμη μέσω του Διαδικτύου (Internet), στην οποία ο κάτοχος μπορεί να αναρτήσει πληροφορίες σχετικά με τη δραστηριότητά του καθώς και να παρέχει κάποιες υπηρεσίες, επίσης προσβάσιμες μέσω του Διαδικτύου. Ένας ιστότοπος απαρτίζεται από ιστοσελίδες, δηλαδή σελίδες που περιέχουν κείμενο, εικόνες, πολυμεσικό περιεχόμενο και συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίες, είτε του ίδιου ιστοτόπου είτε άλλου. Αναφέρουμε τα όσα απαιτούνται για να αποκτήσει κανείς τον δικό του ιστότοπο.


Βήμα 1: Απόκτηση Domain

Το Domain είναι η διεύθυνση με την οποία αναφέρεται κανείς στις υπηρεσίες του ιστοτόπου μας. Ένα παράδειγμα domain είναι το microsoft.com . Όπως παρατηρεί κανείς, ένα domain αποτελείται από 2 τμήματα. Αυτά αριθμούνται από δεξιά προς τα αριστερά. Το πρώτο τμήμα του παραδείγματός μας είναι το .com . Η “κατάληξη” αυτή δηλώνει ότι πρόκειται για ένα domain με εμπορικό προσανατολισμό (com από το commercial). Άλλες καταλήξεις είναι .gr, .com.gr, .eu, .tv, .org, .net, κ.α.. Το δεύτερο τμήμα είναι το όνομα του οργανισμού που βρίσκεται πίσω από το domain. Στο παράδειγμά μας πρόκειται για την εταιρία Microsoft. Ωστόσο, δεν είναι απαραίτητο η επωνυμία μίας επιχείρησης ή οργανισμού να ταυτίζεται με το όνομα.
Τα domains με κάθε κατάληξη τα διαχειρίζεται διαφορετική αρχή. Για παράδειγμα για τις καταλήξεις .gr ο αρμόδιος φορέας (Hostmaster ή Μητρώο) είναι το Ίδρυμα Τεχνολογία και Έρευνας στην Κρήτη. Αντίστοιχα υπάρχουν αρμόδιοι φορείς και για τις υπόλοιπες καταλήξεις. Ωστόσο, ο κάθε ενδιαφερόμενος δεν απευθύνεται απευθείας στον αρμόδιο φορέα, αλλά σε έναν επίσημο καταχωρητή που τον αποκαλούμε “Registrar” ή στα ελληνικά “Καταχωρητή”. Τον πλήρη επίσημο κατάλογο των ελλήνων καταχωρητών μπορείτε να τον βρείτε εδώ.
Σημειώστε ότι δεν μπορεί κάποιος να αγοράσει το όνομα αλλά να υπενοικιάσει τη χρήση του για ορισμένο διάστημα. Η κυριότητα του ονόματος παραμένει εξαρχής στο αρμόδιο Μητρώο. Οι τιμές είναι περίπου στα 5-15€ ανά έτος, ανάλογα με την κατάληξη αλλά και τον τιμοκατάλογο του εκάστοτε μεταπωλητή. Σημειώστε επίσης ότι την πρώτη φορά θα σας ζητηθεί το αντίτιμο για 2 έτη ενοικίασης. Μετά τα 2 πρώτα χρόνια μπορεί να γίνεται ανανέωση ανά έτος.
Τέλος, το σημαντικότερο και πιο δύσκολο είναι να βρούμε ένα καλό όνομα που να είναι διαθέσιμο. Καλό όνομα θεωρείται αυτό που ταιριάζει με την επωνυμία της επιχείρησής μας, είναι σύντομο, προφέρεται εύκολα και απομνημονεύεται εύκολα. Αν μπει κάποιος στη διαδικασία απόκτησης του δικού του domain θα διαπιστώσει ότι σχεδόν όλα τα “καλά” και προφανή ονόματα τα έχουν προλάβει άλλοι πριν από αυτόν. Ωστόσο, με λίγη φαντασία, εφευρετικότητα και υπομονή μπορεί να κανείς να βρει ένα κατάλληλο όνομα για την διαδικτυακή του παρουσία.


Βήμα 2: Ενοικίαση φιλοξενίας

Το domain είναι το πρώτο βήμα της διαδικασίας. Έπονται όμως και άλλα. Η ενοικίαση χώρου στο Διαδίκτυο στον οποίο θα φιλοξενηθούν οι σελίδες που απαρτίζουν τον ιστότοπό μας είναι το δεύτερο από αυτά. Η φιλοξενία (hosting) ενός ιστότοπου μας δίνει την δυνατότητα να “σηκώσουμε” ένα site, δηλαδή να δημοσιεύσουμε στο Internet το υλικό που μας ενδιαφέρει και να το συνδέσουμε με το όνομα που νοικιάσαμε στο πρώτο βήμα. Επιπλέον, στα πλαίσια της υπηρεσίας φιλοξενίας ενός site παρέχεται και η φιλοξενία του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail).

Τα διάφορα πακέτα που υπάρχουν μπορεί κανείς να βρει ποικίλουν σε τιμές αλλά και δυνατότητες. Σημαντικοί παράμετροι που διαμορφώνουν τις τιμές είναι οι υποστηριζόμενες τεχνολογίες (MySQL, PHP, ASP, .NET, κλπ), ο διαθέσιμος χώρος (σε MBs), το πλήθος των λογαριασμών e-mail καθώς και από το αν θα υπάρχει ή όχι διαχείριση του domain από τον παροχέα της υπηρεσίας (managed ή unmanaged). Οι υπηρεσίες που απαιτούνται έχουν να κάνουν με το περιεχόμενο που θέλουμε να αναρτήσουμε στο site μας. Η περαιτέρω ανάλυση ξεφεύγει από τα πλαίσια του κειμένου.
Οι τιμές που θα βρούμε ποικίλουν ιδιαίτερα, για ένα εντελώς απλό site όμως μία τιμή 50-150€ ανά έτος ακούγεται λογική. Προσοχή! Το αν το site που επιθυμούμε είναι απλό ή όχι δεν το καθορίζουμε εμείς αλλά αυτός που θα το κατασκευάσει! Ένας αδαής μπορεί να τα βλέπει όλα απλά και εύκολα, όμως κάθε μία υπηρεσία ή δυνατότητα που ζητάμε απαιτεί αντίστοιχες εργατοώρες και αντίστοιχη τεχνολογία για να υλοποιηθεί.


Βήμα 3: Δημιουργία και συντήρηση περιεχομένου

Αφού έχουμε αγοράσει το domain και τον χώρο φιλοξενίας, μένει το τελικό βήμα. Η δημιουργία του ιστότοπου και η συντήρησή του από τη στιγμή που θα δημοσιευτεί. Η δημιουργία περιλαμβάνει όλη την υποδομή για την ανάπτυξη όλων των απαιτούμενων ιστοσελίδων και υπηρεσιών που θα υποστηρίζει το site μας. Ανάλογα με το περιεχόμενο και τις υπηρεσίες, απαιτούνται και αντίστοιχες τεχνολογίες από τον παροχέα της φιλοξενίας και φυσικά οι αντίστοιχες εργατοώρες από πλευράς του κατασκευαστή του site.
Η συντήρηση του περιεχομένου επίσης ποικίλει. Ένα site μπορεί να έχει στατικό ή δυναμικό περιεχόμενο, να ενημερώνεται από τον κατασκευαστή με κάποια συμφωνία ή να ενημερώνεται από τον ιδιοκτήτη μέσω κάποιου εύχρηστου τρόπου που θα του υποδείξει ο κατασκευαστής. Η ανάπτυξη και η συντήρηση ενός ιστοτόπου είναι ίσως η ακριβότερη υπηρεσία από όλες όσες αναφέραμε. Τα κόστη πραγματικά ποικίλουν, ξεκινώντας από τα 150€ και ανεβαίνοντας ανάλογα με τις απαιτήσεις.

Συμπεράσματα

Τα παραπάνω αναφέρονται για την καλύτερη κατανόηση των βημάτων που καλείται να κάνει κανείς για να αποκτήσει ένα δικό του site. Ωστόσο, όλα τα βήματα μπορεί να τα αναλάβει εξαρχής ο δημιουργός του ιστότοπου, κάτι που είναι και το συνηθέστερο. Όμως, έχοντας κάποιος υπόψη του τα παραπάνω μπορεί να κατανοήσει και να αναλύσει καλύτερα τα κόστη που καλείται να καλύψει σε τέτοιες περιπτώσεις. Είναι ιδιαίτερα σύνηθες να μην κατανοεί κάποιος γιατί πρέπει να πληρώσει “αυτά τα 20€ για το όνομα” ή “γιατί να πληρώσω άλλα 200€ για φιλοξενία αφού τον περασμένο μήνα πλήρωσα άλλα 20€ για το όνομα, αυτά δεν πάνε μαζί;;”.

Τέλος, αν κάποιος είναι έτοιμος να κάνει κάποιους (έως αρκετούς θα λέγαμε) συμβιβασμούς μπορεί να επιλέξει αντίστοιχες δωρεάν υπηρεσίες. Αυτές έρχονται με το αντίτιμο του μη αποκλειστικού ονόματος domain, της μη ύπαρξης τεχνικής υποστήριξης, της μη ύπαρξης εγγύησης διαθεσιμότητας των υπηρεσιών, της μη υποστήριξης συγκεκριμένων τεχνολογιών και πολλά ακόμα. Σε κάθε περίπτωση, μία σοβαρή επιχείρηση είναι σχεδόν βέβαιο ότι πρέπει να πληρώσει για τις παραπάνω υπηρεσίες ώστε να καταφέρει να αποκτήσει το κύρος μιας αξιοπρεπούς διαδικτυακής παρουσίας.
email